2022. december 30., péntek

55.AZ ALKOTMÁNYFEJLŐDÉS JELLEMZŐI A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MO-ON

 

55.AZ ALKOTMÁNYFEJLŐDÉS JELLEMZŐI A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MO-ON




Körülmények: Tanácsköztársaság bukása, megtorlás, katonai hatalomátvétel.

1919-töl az egymást sűrűn váltó kormányok közös vonása, hogy politikájukban a jogfolytonosság elvi tételéhez ragaszkodtak, a háború előtti alkotmányos rendszer visszaállítását akarták.

Jogfolytonosság - megvalósítását akadályozta, hogy az antant a monarchia idején választott ogy-t nem fogadta el

a)       l920: létrehoztak egy egykamarás törvényhozói testületet az alkotmányosság helyreállítására

b)      1921 "bethleni konszolidáció"

-          törvényben szabályozta a választójogot, nemzetgyűlést kétkamarás ogy-re cserélte, rendezte a helyi önkormányzatok és közigazgatási egységek szervezetét, hatáskörét

Konszolidáció és stabilitás

-          nem párosult a gazdaság és a társadalom modernizációjával ("neobarokk" Vardy amerikai történész szerint)

-          teret adott a szabadságjogok bizonyos fokú érvényesülésének

-          beépítette a döntéshozatali mechanizmusba a parlamenti, önkormányzati struktúrát

-          polgári perekben lehetőséget adott a jogállamiság korlátozott megvalósulásának

Az 1920-as évek végén a gazdaság súlyos működési zavarokkal küzdött. Mo nem tért át a totalitárius kormányzásra, p1. Gömbös Gyula Nemzeti Munkaterve terv maradt.

A II. Világháború kitörése az alkotmányos alapelvek sérelmét okozta: zsidókérdés, cenzúra bevezetése, parlamentarizmus korlátozása, intenzív rendőri felügyelet, rendeleti kormányzás

Területi szuverenitás változásai

Az I. Világháborút lezáró trianoni béke (1921:33. tc.) az ország területének és népességének nagy részét a szomszéd országokhoz csatolta.

A két világháború között több terület visszakerült: Első bécsi döntés (1938. november 2.): felvidéki területek egy része (Csehszlovákiától, csehszlovák állam megszűnésével majd magyar királyi honvédség megszállta Kárpátalját).

Második bécsi döntés (1940. augusztus 30.): kelet- és észak erdélyi területek,

Jugoszlávia német megszállásakor a magyar honvédség visszafoglalta a Mura-melléket, Muraközt, baranyai háromszöget, Bácskát.

Az alkotmányfejlődés jellemzői

Az alkotmányos krízis megoldását a jogfolytonos történeti alkotmányhoz való visszatérésben látták, amivel a politikai rendszer legitimációját akarták elérni. Elméleti alátámasztásként a keresztényi, nemzeti jelzőket használták. A hatalomgyakorlás sarokpontjaként a szentkorona-tan alkalmazták.

Ellentmondásos: szentkorona-tan az állampolgári egyenjogúságot feltételezte, de a végrehajtó hatalom túlsúlya érvényesült. A parlamentarizmus visszafogása, a választójog kismérvű kiszélesítése, szabadságjogok szigorodó törvényi-rendeleti szabályozása is jellemző volt.

A hatalomra kerülő csoportok egy dologban egyetértettek: elutasították a forradalmat, mint alkotmányfejlesztő módszert.

a.)legitimisták: alaki jogfolytonosság elve: nemzeti akarat a megkoronázott király és a kétkamarás ogy újbóli együtt létezése.

b.) szabad királyválasztók: anyagi jogfolytonosság elve: Mo-n megszűnt a nemzeti főhatalom szerveinek működése, így az alkotmányos alapkérdésekről a nemzet maga vált jogosítottá dönteni. A szabad királyválasztók kerültek fölénybe.

1.) Szent-korona tan alkalmazási körei:

a.) területi revízió:

történelmi országterületre való igény összekapcsolódott a szent korona hittel

követendő magatartás a korábbi ezredévhez való ragaszkodás

b.) demokratikus tradíciók

felhasználták a valóság enyhítésére

a szent korona uralta országban a rétegek, osztályok békésen együtt élnek

2.) Végrehajtó hatalom túlsúlya

I. Vh. előttről származik

- 1912: 63. tc kivételes hatalmat adott háború esetére, melynek végét a háború befejeztéhez kötötte

Ô

nem vették figyelembe, hanem meghosszabbították 1923. január 1 jéig

- 193 1: 26. tc: felhatalmazást adott a kormánynak a törvényhozási intézkedések megtételére

Honvédelmi törvény (1939:2. tc): még több hatalmat adott a kormánynak

3.) Szabadságjogok

érvényesülésük függött a kül- és belpolitikától

1. Vh után a központi hatalom újbóli megszilárdítása, közigazgatás kiépítése után került sor a szabadságjogok kiterjesztésére

de érvényben volt : numerus clausus törvény

- II. Vh hajnalán: hadi készültség stb. nem engedhette a szabadságjogok kiteljesedését

- 1944. évi megszállás után a korlátozás növekedett

a.) Személyi szabadságjogok

1914: 50. tc: felhatalmazás a végrehajtó hatalomnak, hogy rendeleti úton befolyásolhatja a polgárok mozgásszabadságát

1920. 4352. szám alatti összefoglaló kormányrendelet taxatíve felsorolja az internálás, rendőri felügyelet, őrizetbe vétel, lakóhelyről kitiltás okait és az alkalmazható intézkedéseket (tartózkodási hely kijelölése, elhagyási tilalom, jelentkezési kötelezettség, másokkal való érintkezés megszorítása)

a honvédelmi törvény még tovább szigorított: levél és távirati titok megszüntetése, házjog megszüntetése, zsidóügyi törvény

b.) Sajtószabadság

I. Vh. alatt jelentősen korlátozták, belügyminiszternek lehetősége volt lapok megjelenésének és terjesztésének betiltására. Előzetes cenzúra, újságárusító helyek engedélyeztetésének szigorítása (a bethleni konszolidáció csökkentette a korlátozások számát).

A 20-as évek közepére a jogi feltételrendszer bizonyos mértékig liberalizálódótt. A konszolidációs időszak után a protekcionista befolyás hatására a sajtóalap központosítását rendelték el, majd 1932-től a vidéki sajtó irányítását a főispán kapta meg. A II. Vh kitörése előtt újabb korlátozások (1938:18. tc), sajtórendészeti intézkedések történtek (időszaki lap alapítását engedélyhez kötötte).

Az 1938:15. tc: a sajtókamara felállításáról (a végrehajtó hatalom az újságírók személyi összetételét is befolyásolni tudta)

Kötelező lett a kamarai tagság. A miniszterelnök jogkörébe utalták az időszaki lapok alapításának engedélyét, később már visszamenőleg is felülvizsgálhatta a lapok kiadásának jogát és a szerinte nem megfelelőt megszüntethette.

Cenzúra: sajtókamara intézményével a hazai lapokat ellenőrzés alá vonta a kormány (későbbiekben is folytatódott 1939, 1940. évi rendeletek).

c.) Nemzetiségi egyenjogúság

Több mint 3 millió magyar került más országba (Trianon).

A szomszédos országok kisebbségi jogait nemzetközi szerződések rögzítették, Mo-n a trianoni békeszerződés írta elő a nemzeti kisebbségek egyenjogúságának, anyanyelvi, művelődési jogainak tiszteletben tartását. A nemzetközi politika nem segített a helyzeten, sőt az ellenségeskedés forrása lett 1919-es kormányrendelet: hivatalos nyelv megválasztását a törvényhatóságokra, községekre bízta, lehetővé tett az ogy-n a nemzetiségi nyelven való felszólalást. A bírósági eljárásban is lehetséges volt a nemzetiségi nyelv használata.

1919 ősze Nemzetiségi Minisztérium felállítása. A kormány toleráns nemzetiségi politikája a gyakorlatban nem mindig valósult meg. A hazai nemzetiségi jogalkotásra a külpolitika volt hatással a közvélemény nem. A szomszédos országok nemzetiségi politikája az asszimiláció erőszakos praxisa volt. A közvélemény elítélte.

A bécsi döntések után Mo ismét többnemzetiségű állam lett. A háborús viszonyok, kormányzati politika, a közelmúlt nemzetiségi viszályai miatt a nemzetiségi viszonyok eldurvultak.

d.) Gyülekezési szabadság: a két világháború közötti törvényhozás nem foglalta törvénybe. Az 1919. évi rendelet kimondta: a gyűlések tartásának tilalmát (közélet nyugalmát akarták ezzel biztosítani).

1921. december: a minisztérium feloldja a tilalmat, de gyűléseket csak rendőrhatósági engedély birtokában lehetett tartani.

1931. (gazdasági válság) Károlyi Gyula ismét betiltotta a gyülekezést.

1939. Honvédelmi törvény: politikai gyűlések általános tilalmának bevezetése.

e.) Egyesületi jog: a forradalom után új egyesület alapítása nehéz (pl. hatóság az alapszabályt, nem láttamozza) különösen igaz ez a munkásegyletek, szabadkőműves-páholyok alapítására

Bethlen idején a szociáldemokratákkal létrejött egyezség után enyhített a kormányzat a munkásegylet elleni ellenszenvén

1922. átfogó belügyminiszteri intézkedés

1938:17. tc: megalkották a "tilos egyesület" kategóriát: amelyik ebbe tartozott azt beszüntették pl. láttamozott alapszabály nélkül, vagy titkosan működnek

1939. kormány a létező szervezetek tevékenységét korlátozta ill. felfüggesztette

f.) Vallás- és lelkiismereti szabadság

hivatalos politika, mint keresztény politika támogatta a nagy hazai egyházak működését

vallásos nevelés erősödött

egyházak oktatási funkciója erősödött

karitatív tevékenységük intenzívebb lett

vallásszabadság (bevett vallások rendszere) törvényhozási rendezésére a 1920-30-as években nem volt szó

háborús fenyegetettség, erőteljesebb német befolyás hatására 1942:8. tc az izraelita vallást a bevett vallások sorából kiemelte, ezzel járó jogoktól az izraelita egyházat megfosztotta, és az elismert vallások közé szorította le.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése