11. A SZABADSÁGFOGALOM DIFFERENCIÁLÓDÁS SZENT LÁSZLÓ KORÁTÓL
Szent László törvényei folytatták az István-kori hagyományt. A liber jogállás kontinuitásáról beszélhetünk tehát. Szent László korában feltűntek a szegények is, a hospesek és a villánusok.
Hospesek:
- saját földjén élő kis közösséget alkothattak
- lehettek úri birtokon - szabadságuk sérelme nélkül - elhelyezett közszabadok.
Kálmán korára a libertas fogalma differenciálódott. Szükségessé vált az igazi libertasnak (közszabadságnak) a meghatározása. Ezt a normát a Kálmán-kori zsinat határozta meg. A zsinat a plena libertas fogalmát a szolgák klerikussá tételének kérdésében fejtette ki.
A zsinat a servusok egyházi rendbe való felvételének két esetével foglalkozik:
- a servusnak ura kívánságára történő szentelésével
- idegen úr szolgájának ordinálásával
Az előírás világos célja az volt, hogy:
- az egyházi rend tagja gazdájával ne servusként, vagyontárgyként álljon szemben
- a szentelés aktusa által az egyház szemében magasabb létrendbe emelt személy felett ne érvényesüljön a világi úr tulajdonosi hatalma.
Megkülönböztethetjük a liberek két nagy csoportját a dénáradóról szóló rendelkezés alapján:
- egyik más földjén élt, tehát dénáradót fizetett
- a másik csoport elvileg mentesült az adófizetés alól.
Kálmán korában tehát 3 átfogó liber-kategóriát találhatunk:
- saját vagyonnal rendelkező libereket
- más földjén élő közszabadokat
- a király, az egyház liberjeit.
A XII., XIII. sz-ban ez a három legfontosabb liber-kategória é1 tovább.
III. Béla egy másik liber-kategóriáról intézkedett: 4 Vas és Sopron megyei faluban íratta össze az udvarnok-szabadok számát, azért, hogy a közönséges udvarnokok közül akárki ne bitorolhassa a szabadság nevét. A király szabadjai voltak a várjobbágyok is. Az udvarnokok és a várjobbágyok a király által megbecsültek voltak ugyan, de nem voltak közszabadok. Ők a király szabadjai voltak.
Az Aranybulla a vagyonos közszabadok jogait a királyi serviensek jogaként foglalta írásba. A királyi serviens, majd nemes jogállása a közszabadéra épült.
A tatárjárás utáni időkből tudunk olyan liberekről, akik lemondtak liber mivoltukról, s földjükkel együtt az egyházhoz álltak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése