2023. január 30., hétfő

A magyarság anyagi és szellemi kultúrája a honfoglalás előtt

  A magyar néphit anyagában nincsenek olyan korai szövegek, amelyeket a kutatás joggal tart a mítoszteremtő korok termékének, ezért a közvetett forrásokra kell támaszkodni. A mitológiai adatok forrásai közül jelentős segítséget nyújtanak a régészeti leletek, az antik szerzők magyarokra vonatkozó adatai, a középkori történeti krónikák elbeszélései, az írott források, közülük is az elmúlt századok irodalmi hagyatéka és végül a folklór.

A szóbeli néphagyomány, a szokások és a népművészet azért fontosak, mivel ezek a kulturális „nyelvezetek” a sokféle idegen hatás ellenére is meg tudtak őrizni motívumokat az ősi hitből, mitológiából.

 

A sámánisztikus világkép alkotta a pogány magyarság világfelfogásának gerincét. Ez a világfelfogás aligha lehetett homogén, hiszen maga a pogány magyarság sem volt az. Már a honfoglalás előtt kapcsolatba került a tételes vallásokkal. A Kazár birodalomban megismerkedhettek a zsidó vallással, sőt nincs kizárva, hogy a honfoglalás előtt kapcsolatba kerülhettek a kereszténységgel is.

 

A mitológiák írásának korában még nem alakult ki az összehasonlító néprajzi kutatás módszertana. Kevesen ismerték fel az alapvető tételt, a kereszténység előtti hitvilágunk vizsgálásának lényegét, hogy a magyarság akkori vallása természetesen nem származhat máshonnan, mint azoknak a népeknek a hitvilágából, amelyekkel együtt élt, amelyek közül kiszakadt. De ez a felismerés is sok problémát okozott, mivel jóideig nem volt egyértelmű a származás kérdése.

 

A sort Cornides Dániel (1732-1787) latin nyelven írt munkája, az első magyar mitológiai mű - Értekezés a régi magyarok vallásáról - nyitja meg. Második Horváth János (1769-1835) A régi magyarok vallásbéli s erkölcsi állapotjokról szóló tanulmánya, amely a régi - helyesen - finnugor, sőt uráli rokonságunk ismeretében készült. Az utána munkálkodó kutató, Kállay Ferenc (1790-1861) ugyancsak nagyot lépett előre mitológiánk helyes megismerése felé A pogány magyarok vallása című művében, azt hirdetve, hogy kereszténység előtti hitvilágunk a sámánizmus, vagyis uráli rokonaink néphitének tanulmányozásával tárható csak fel. Ipolyi Andor (1823-1886) monumentális könyve, a Magyar mytológia nem nyelvrokonaink, hanem egyéb népek vallástörténeti adatainak az összehasonlításával rekonstruálta a magyar mitológiát. Vaskos könyve szellemi kultúránk első elemző összefoglalása. Ipolyi után, az őt bíráló Csengery Antal (1822-1880) Az urál-altáji népek ősvallásáról című munkája következett. Ő is hangsúlyozza hogy népünk vallása nem lehet más, mint a rokon népeké.

 

Tudománytörténeti szempontból mindenképpen a mai népi hiedelemvizsgálat előmunkálatai közé kell sorolni azokat a kísérleteket, amelyeknek nem a nemzeti mitológia megalkotása volt a céljuk, hanem a harc az elmaradott magyar néprétegek „káros babonája” ellen. Ez a harc végigkövethető az egész XIX. századon.

 

A honfoglalás idejére a IX-X. század fordulójára rögzíthetjük az ősi, illetve feudális társadalmi-gazdasági formációk határvonalát népünk történetében. Az ősi társadalomnak megfelelő pogány ideológia válsága is megindult.

 

A nehézségeket növeli, hogy népünk a XI. században áttért a keresztény hitre, így az egykori világkép, az azt összetartó erő, a benne való hit megszűnt és egyre inkább alkotórészeire hullott. Ezek az alkotóelemek más formában (pl. hiedelmek, hiedelemmondák, mesemotívumok, rituális énekek) éltek tovább s napjainkig megőriződtek a magyar népi kultúrában, amely kiegészítve a nyelv, az írásos emlékek, a régészeti leletek néhány idevágó adatával szolgáltatja a forráscsoportot, melynek komplex vizsgálatával rekonstruálható az egykori magyar hitvilág.

 

Ma már nehéz eldönteni, hogy egykoron élt népünk konkrétan milyen vallásban hitt és ezt milyen formában alkalmazta. Van egy-két olyan momentum, amely az idők folyamán biztosnak mondható, vagy esetleg olyan népi hiedelmek amelyekben még fellelhető a pogány eredet. De akármennyire is gyarapodik a tudás, az akkori szellemiséget már nem éleszthetjük fel.

A mai hiedelemkutatás és értelmezés tehát két alapvető tudománytörténeti mozgalomra tekinthet vissza, melyek közül az egyiket a nemzeti romantika, a másikat pedig a nemzeti felvilágosodás eszméje határozza meg.

 

 

Az élet önmagából keletkezett, volt születés előtti, földi és földöntúli élet. A cseremisz, a votják és obi-ugor nemzettségek a hármas tagolódású élet folyamatában szemlélték önmagukat.

 

Az élet-lélekhit a személy és a neve közti bensőséges kapcsolatot, a név és a lélek azonosságát feltételezte. Az osztjákok az elhunytak névrokonainak nevét megváltoztatták, a vogulok az elhunytak nevét hosszú ideig nem ejtették ki, a cseremiszek csak régen elhunyt őseik nevét adták az élőknek.

A hiedelmekben szokásokban járatlan gyermeket óvni kellett a rontástól. A nem emberi lényt viszont elkerülte a gonosz szellem, ezért a gyermek jelentéktelenségére utaló óvó neveket adtak (pl. Mavagy, Nemvagy, Haláldi ).

 

sámánhit későbbi alakulása folyamán a sámán lelke nem változik madárrá vagy más állattá, hanem madár vagy ló hátán nyargal a túlvilágra. Ez a ló, illetve madár szintén lélek, mert a sámán csak így juthat a szellemek birodalmába.

Jelképe a sámánbot, melynek feje madár, vagy lófejben végződik, szárán pedig emberfejek vannak kifaragva. E régi hagyomány bizonyítéka lehet: pl. a magyar pásztorok a legújabb időkig hasonló módon díszítették botjaikat, a magyar gyerekek pedig vesszőparipán lovagoltak, mint a sámán.

 

Sámánizmus

A sámán kezében összpontosul a vadászat vallási és rituális irányítása, ő a médium az emberi világ és a nagyvadak bőségét és jólétét biztosító szellemek között. Ha a közösség vadászai a sámánhoz fordulnak segítségért, a varázsló rituális transzba esik, s a lelke természetfölötti tájakra vándorol, hogy megkeresse a nehézségek forrását.

A sámánt leggyakrabban arra kérik, hogy hol található egy bizonyos állat vagy hol rejtették el a szellemek a nagyvadakat.

A sámánná válás folyamata

„kiválasztás” mindig álom formájában történik. Előfordul, hogy már az anya álmodik előre születendő magzatáról, más esetben viszont maga a jelölt álmodik úgy, hogy valamilyen „szellem” jelenik meg előtte, s ráparancsol, hogy lépjen vele összeköttetésbe, legyen közvetítő a világ és túlvilág között: más szóval végezze a varázslási, kultikus szertartásokat.

 

A sámánok nagy része nem elsőként viseli tisztét a családban, hanem úgynevezett sámán-nemzettségből származik.

 

§  A táltos-jelölt hivatása felsőbb rendelés, már úgy születik, hogy majd táltossá kell lennie. Pl. akik  foggal, vagy tizenegy ujjal születnek, azokból biztos, hogy táltos lesz.

§  leendő táltosgarabonciás és tudós gyermekkorában a többi gyerektől eltérően viselkedik. Általában magának való, beteges, és „mindig olyanok voltak, hogy mindig mentek”.

§  A jelöltnek természetfeletti lények jelennek meg.

 

-        A szellemek nélkül a sámán erőtlen.

-        Az a sámán, aki elveszti szellemeit megszűnik sámán lenni, sőt néha meg is hal.

-        Az ember nem önként válik sámánná, hanem akarata ellenére; a tehetséget súlyos teherként, valami elkerülhetetlenként fogadja el.

-        A jelölt álmokat, extázisokat kap, melyek úgy lepik meg, mint valami betegség.

-        A jelöltet bizonyos időre, általában 3 napra elrabolják hazulról, ekkor kapja tudományát. Amikor a jelöltet elrabolják mindig fiatal. Amikor táltossá válik, elrejtőzik, vagyis lelkét a másvilágra viszik, ezalatt teste élettelenül fekszik, majd visszatérte után válik valódi sámánná.

-        A táltos felavatása. ® egy próbát kell kiállnia,® meg kell másznia az „égigérő fát”.

 

Az égig érő fa

A motívum, vagyis  a világfa vagy életfa képzet az indoeurópai népek körében általánosan ismeretes.

A fa csúcsán vagy ágai között elképzelt égitestek azok. Ezt a képzetet, illetve ábrázolást csak a magyar folklórban és díszítőművészetben, valamint az uráli illetve a szibériai népek körében találjuk meg, az indoeurópai népek körében ismeretlen.

A világfa képzete kétségtelenül igen régi sajátossága a sámánhitű népeknek.

 

A leendő sámán „égigérő fáról” kapja azokat az eszközöket, amelyek segítségével emberfeletti képességét, vagyis sámánmesterségét gyakorolja.

 

A sámán egyik fontos eszköze volt a különös erővel rendelkező dob, amelynek segítségével a sámán emberfeletti cselekedeteket tudott végrehajtani.

 

A sámándobok kétféleképpen is használhatók:

-        megidézik vele a természetfeletti lényeket,

-        segítségével visznek el valakit

 

Alkalmazásának a célja hármas:

-        betegeket gyógyítanak

-        ismeretlen, jövendő eseményeket tudnak meg

-        „kötnek és oldanak” a segítségével.

 

A magyar sámánviselet két részt különböztet meg:

-        az egyik madarat ábrázol,

-        a másik pedig szarvast, s ennek megfelelően az egyik esetben tollas, a másik esetben agancsos fejviselet tartozik a sámán öltözékéhez.

 Totem és állatkultusz

 

Az állatkultusz legkorábbi emlékei az i. e. 2. évezredi lelőhelyeken feltárt állatszobrocskák

A totemősként tisztelt állat nem földi, hanem mitikus elvont lény. Földi hasonmása köztiszteletben állt, mert a kozmikus lélek állatra emlékeztetett, és annak egyes tulajdonságait hordozta. Emberi hangon szólalt meg, földi asszonyokkal nászra lépett, s ebből csodás erővel felruházott utód származott.

 

medve kultusza általános volt a finnugorok körében, kultikus tisztelete hatalmas erejének, szertelen, kiszámíthatatlan természetének következménye. A medve nevét, sőt még testrészeinek nevét sem volt szabad kiejteni.

szarvaskultusz a magyar hitvilág tartós eleme volt. Egy osztják eredetmondában jávorszarvas vezette új hazába az őt üldöző vadászokat. Hasonló szerepet tölt be a Hunor és Magor monda szarvasa is. Totemállatként tisztelték, bizonyára a népet új hazába vezető szerepe miatt.

A szaltovói és volgai bolgár sírokban gyakoriak a különféle állatok átszúrt csontjai és fogai, amelyek óvó-védő amulettek voltak. Elterjedésük a totemizmusból kinövő, un. ongon-kultusszal magyarázható. Míg a totemizmusra egy állat különleges tisztelete a jellemző, addig az ongonokban sokféle állatnak tulajdonítottak bajtól megóvó és szerencsét hozó jelentőséget, mindegyiknek más-más területen. Ugyanilyen csontokat találunk egyes honfoglalás-kori sírokban is.

ragadozó madarak kultusza, mint a sas vagy a sólyom, a harcra termettség mellett a magasra emelkedés és az éles szem képességét is. Nem véletlen, hogy az ősi, ázsiai nomád népmondákban a sasféle madarak mindig az uralkodás szimbólumaként szerepelnek. Az Árpádok totemállata is sasféle madár: a turul.

 Temetkezés és halottkultusz

A test a halál után egy másik világba távozik. A „másvilágot” úgy képzelték el, hogy nagyon messze van, ezért a sírokat különféle útravalókkal látták el: ruha, fegyver, élelem, szerszám, mindazt amit az elhunyt az ottani létben hasznosíthatott. A Volga - Káma vidékén az i.e. 3-2. évezredtől találunk ilyen jellegű sírokat.

 

A feltárt pogány kori sírok leletanyaga tipikusnak mondható, megfigyelhetők különböző rítuselemek: ételmelléklet, lovas és fegyveres temetkezés (lovak lábának, fejének levágása), emberi végtagok levágása, amelyekből a halott visszajárásától való félelemre következtethetünk. Ezek közül a legjelentősebbek: a X. századi szakonyi köznépi temető, szeged-algyői temető.

 

A halott arcát borító halotti maszk, melyre leleteket Baskíriában találunk. Ezek a X. századi leletek: a holott arcát borító selyem, vagy bőr szemfedők, melyre a szem és a száj helyén ezüst lemezkéket vagy doglárokat varrtak. Ehhez hasonló motívumokat találunk az Ob folyó mellett feltárt VIII.-IX. századi temetőben és a VI.-X. századi Káma-völgyi temetőkben is.

 

cseremiszek az elhunyt eltemetése utáni 40. napon másodszor is „eltemették” a halottat. Ez akkor történt, amikor a testi hüvely a sírban már elporladt, és ő ott már nem pihenhet. Ezért el kellett távoznia a földi világból. Mielőtt ez megtörtént volna, a rokonok még egyszer (véglegesen) búcsút vettek a halottól. Az éjjeli búcsúlakomán megjelenik maga a „halott” is. A rokonságból egy az elhunythoz hasonlító személyt jelölnek ki, aki titkon felölti annak ruháit és végigjátssza a búcsúzó szerepét. Éjfél után, mielőtt eltávozik, ellátják üzenetekkel a régebben elköltözöttek számára, majd egy darabon elkísérik, s csak sírja közelében válnak el véglegesen tőle. A lélek tulajdonképpen ekkor indul el hosszú és fáradságokkal teli útjára.

 

A léleknek a vándorlását hasonlónak képzelték a földi élethez. Ugyanúgy tele volt veszélyekkel és megpróbáltatásokkal, ami eltúlozva, kiszínezve állandósult a vallásban. Különböző képzetekről tudunk, amikkel szembe kellett nézniük, pl. tüzes folyó fölött kell hajszálvékony hídon átmennie, összecsapódó sziklák közt átsurrannia, vadállatok és szörnyek állják útját, s csak ádáz viaskodás után bocsátják tovább, magas meredély széléről zuhan le a mélybe stb. (Ezekkel a motívumokkal találkozhatunk a népmeséinkben is.) Csak a bátrak és erősek juthatnak révbe, ahol a régen elhunytak lelkei fogadják.

 

A másvilág a földinek csaknem teljes mása, csak annyi a különbség, hogy ott a lét könnyebb, álomszerűbb; az emberi lény nem öregszik; az erdő fái, a hegyek sziklái nem kemények, mint a földön, hanem keresztül lehet rajtuk hatolni. Tehát a túlvilági kép, az emberek vágyait, álmait tükrözték. 

Mondavilág és a mesék

 

Az ősi anyajogú társadalom néhány maradványa a magyar hagyományban és népéletben is kimutatható volt. A mordvák fontos istenei a Tűzanya, a Vízanya, a Földanya Gabonaanya. Ide kapcsolódik, hogy Bornemisza Péter a XVI. századig élő pogány eredetű bájoló imádságban adatot őrzött meg a „Föld édes Anya mítoszára.

 

A magyar eredetmondában ősanyaként szerepel Enech (ünő, már török jövevényszó). A magyar csodaszarvas-monda egyik változata a manysiknál és chantiknál is megtalálható. Az Árpád-nemzettség eredetmondájában a nemzetség emberi ősanyját, Emesűt sólyom termékenyíti meg: ez a madár a nemzetség állatőse, a turul, képmása a pogány magyar fejedelmek jelvénye volt.

 

A finnugor korra nyúlnak vissza a vallás sámánisztikus formájának kezdetei (e korból való révül és átkoz szavunk), amelyek a régi magyarok hitvilágában, babonáiban és meséiben is fellelhetők, átvett vagy azonos társadalmi fokon önállóan létrejött elemek formájában. Ilyen vasorrú bába („etetésre” alkalmas házi bálvány volt, amelynek fémmel borított arcrészéhez az ételt hozzádörzsölhették), kacsalábon forgó várkastély, a levegőben állatalakban viaskodó táltosok motívuma, az égbe nyúló „tetejetlen fa”.

 

A néphit táltosa az ősi sámán megfelelője. A sámán „lelke elrejtőzik” a hiedelem szerint, s ebben a révült állapotban tesz szert a maga csodás képességeire. A sámán tűz fölé tartott dobjára megy vissza a népmese girhes táltoscsikója, amelyet parázzsal etetnek, hogy erőre kapjon.

 

vasorrú bába mai értelemben vett boszorkány. Az eredeti jelentés elhomályosul, és új képzetek jönnek létre. Ipolyi Arnold például szembe állítja őket a tündérekkel. Szerinte a bábák rútak, gonoszak, ősz öregek. A táltos ló a birtokukban van.

 

Turul-monda

A Turul-nemzettség kialakulása és mítosza jó példát szolgáltat arra, miként bontakozik ki a mítosz ősködéből a valóság. Emese, mint a sámánok, álmot látott. Ennek az álomnak a hatására elragadtatásba esett, és a szellemek elragadták egy mások számára láthatatlan világba. A jelentősége azonban az értelmezésekor kapja.

 

Mint minden lovas-nomád népnél, így a magyaroknál is az álomfejtés, a sámán feladatai közé tartozott.

Ebből pedig az következik, hogy a Turul-monda nem csupán egy dinasztia eredetmítosza, hanem egy újjáalakult dinasztia egész jövőjét, további életét meghatározni kívánó jóslat is: egy mitikus értelemben felfogott dinasztiatörténet, illetve személyiségfejlődés-sorozat csírája.

 

A keskeny patakként induló, de nagy folyammá duzzadó víz azt jelentette az álommagyarázó sámánok előtt, hogy Emese utódainak hatalma egyre növekedni fog.

A folyó más földekre való kanyarulásából pedig egy új hazában való uralkodásukra következtettek, ugyanis a víz, a folyó a nomád népek képzelet-világában mindig a királyi hatalomra, és annak nagyságára utal.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése