2015. szeptember 14., hétfő

Az ókori Egyiptom 1.

Az ókori Egyiptom
 Források:
  1. egykorú helyi források
-          királyfeliratok
-          elégikus szövegek
-          életrajzok
-          diplomáciai feljegyzések
-          évkönyvek
-          hieratikus és démotikus papiruszok
-          vallásos, irodalmi és régészeti leletanyag
-          a Paraszt panaszai
-          Ehnaton Naphimnusza
-          a Palermói kő
-          királylisták
-          Torinói királypapirusz
-          Egyiptomon kívüli keleti szövegek: a Hattusasi levéltár ékírásos táblái, babiloni és asszír szövegek, Biblia
  1. nem egykorú, de ókori források
-          Manethón egyiptomi pap az i.e. 3.sz-ban megírta Egyiptom történetét, II. Ptolemaiosz Philadelphosz király megbízásából görög nyelven.
-          Hérodotosz görög történetíró a 450-es években utazta be Egyiptomot egészen az első kataraktáig. Művébe a görög-perzsa háborúk II. és III. könyvében foglalkozik Egyiptommal.
-          Diodórosz világtörténetének I. könyve
-          Sztrabón, a nagy földrajztudós i.e. 25-ben látogatta meg Egyiptomot, közvetlenül a római hódítás után. Művének XVII. könyvében közli tapasztalatait
-          Plutarkhosz, Íziszről és Ozirisztől szóló vallásfilozófiai műve
Egyiptomi írás:
-          hieroglif írás (görögül „szent véset”): az írást a napi életen felülálló mondanivaló megörökítésére használták, templomok és sírok falaira, obeliszkekre és szobrokra vésett, v festett ábrázolások tartalmazzák. Mássalhangzó írás, a magánhangzót nem jelölték. A jelek hangértéke a döntő, nem pedig az ábrázolt kép. Többértelműek a jelek, ezért determinatívumokat is használtak.
-          hieratikus írás (görögül „papi, szent”): Az írnokok a mindennapi életben használták, ahol nem volt idő a jelek gondos kirajzolására. Általában vallásos szövegek v gazd-i jellegű szövegek lejegyzésére használták, papiruszokon maradt fenn. Rendszere azonos a hieroglif íráséval, ugyanazokat a jeleket alkalmazza, de erősen leegyszerűsíti őket. Az Óbirodalom végére alakult ki.
-          démotikus írás (görögül „népi”): profán szövegek lejegyzésére használták, de fontosabb szövegeket is lejegyeztek vele pl. Halottak könyve. A hieroglif jelek végletekig leegyszerűsítése, az eredeti jelek már nem ismerhetők fel bennük, erős rövidítéseket is tartalmaz. Az Újbirodalom idején fejlődött ki a hieratikus írásból. A legtöbb esetben papiruszokon maradt fenn.
-          kopt írás: A démotikus írásból fejlődött ki. A görög abc-n alapul, mássalhangzókat is tartalmaz.
A hieroglifák megfejtése:
1799 Napóleon egyiptomi hadjárata → Rozette-i-kő, i.e. 196-ból származik. Szövege egy papi gyűlés V. Ptoliemaiosz Epiphanesz kir. tiszteletére hozott határozatát tartalmazza hieroglif, démotikus és görög írással. → Jean- Francois Champollion 1822-ben fejtette meg az írást.

Korszakolás:
-          Archaikus kor
-          Óbirodalom
-          Első átmeneti kor
-          Középbirodalom
-          Második átmeneti kor
-          Újbirodalom
-          Kései kor
31 dinasztia – Manethontól származik
365 napos év: A naptári ciklusokat a Sirius-periódus jelenti, amely szerint a Nílus áradása, azaz medréből kilépése egybe esett a Sirius csillag közvetlenül napkelte előtti felkelésével. Az egyiptomiak 3 időszakra osztották az évet:
-          áradás előtt
-          áradás
-          áradás után.

Az ország: Egyiptom hosszú keskeny termékeny csík a Nílus két partján a Földközi-tengertől az első kataraktáig. Kezdetben 2 ország, a déli vidék Felső-Egyiptom és a Nílus-delta vidéke Alsó-Egyiptom.
Az egyiptomiak a megművelhető területet, a folyóvölgyet és a deltát tekintették hazájuknak. Ez volt a „Kemet” (fekete föld), amelyet keletről és nyugatról a „Deseret” (vörös föld) a sivatag határolt.
-          csatornahálózat
-          kőben gazdag – építkezések
-          fában, ásványi kincsekben szegény – behozatalra szorul
-          fő kiviteli cikke a papirusz

Vallás, halottkultusz:
-          politeizmus (többistenhit)
-          az istenek állati alakot is felvettek
-          „Ré” a napisten – a legfőbb istenség
-          több istenháromságot ismertek:
o   Ozirisz-Ízisz-Hórusz
o   Ptah-Szahmet-Nofertum
o   Hnum-Szatet-Anuket
o   Amon-Mut-Honszu
-          halottkultuszuk az összes ókori kultúránál kimunkáltabb
-          fontos volt a test és a lélek elválaszthatatlansága
-          az embernek 3 lelke van: Ka, Ba, Ah
-          Holtak Könyve
-          balzsamozás – mumifikálás
-          fáraó – piramis temetkezési hely
-          stb.
 Az archaikus kor: I-II. dinasztia (3000 k.-2780)
Az egyiptomi kultúra előzménye a Nagada I. és a Nagada II. kultúra volt. A réz használata általánossá válik, fegyvereket, nyílhegyeket és szigonyokat készítenek belőle.
Nagada I: vadászkultúra, a déli területeken terjedt el
Nagada II.: északon és délen egyaránt elterjedt, fazekasság virágzása a jellemző. A kései Nagada II kultúra, a Nagada III.
I.e.3000 k. 2 nagy területi egység alakult ki: Alsó-, és Felső-Egyiptom.
-          csatornahálózat
-          kialakul a központi irányítás
-          megjelenik a hieroglif írás
-          az első leletek a felső-egyiptomi Hierakónpoliszból kerültek elő.
-          az ún. Skorpió-király díszbuzogányán lévő ábrázolásból kitűnik, hogy már ő is harcot folytatott Alsó-Egyiptommal.
-          Narmer király palettáján már a két ország egyesítéséről található ábrázolás. a paletta egyik oldalán a király a csúcsos süveg formájú felső-egyiptomi (fehér korona), a másik oldalán pedig a sapka szerű, hosszú nyúlványban végződő és spirális fémszállal díszített alsó-egyiptomi (vörös korona) koronát viseli.
-          a későbbi történeti hagyomány Ménész nevéhez kapcsolta a birodalom egyesítését és az I. dinasztia megalapítását.
-          az archaikus korban a királyok mellett erős hivatalnoki arisztokrácia állt. A hivatalnokok között nagy szerepe volt az „alsó-egyiptomi király pecsétőrének”
-          a későbbi nomosz szervezése már ebben a korban megkezdődött
-          az első királyok a Hóros címet viselték, ami a király isteni eredetét jelzi.

I.                   dinasztia (2955-2780)
-          Az első két dinasztia korát thiniszi kornak nevezzük.
-          Az utolsó időkben zűrzavar tombolt a régészeti leletek alapján, majd erőszakos hatalomváltás következett.

II.                dinasztia (2780-2635)
-          kevés adat maradt fenn
-          súlyos belső válság
-          Peribsen király valószínűleg csak az orsz. déli része felett uralkodott és Séth isten kultuszát akarta bevezetni Hórusz helyett.
-          Az orsz-ot újra Haszehemui egyesítette

Az Óbirodalom kora: III-VI. dinasztia (2635-2155)
-          2700 k. megszilárdul az orsz.
 III.dinasztia (2635-2570)
Dzsószer
-          III. din. első uralkodója
-          centralizált despotikus államszervezet kialakulása
-          sírépítések korának a kezdete
-          a kir. több sír (masztaba) után Szakkarában felépíttette magának az ún. lépcsós piramist
-          Héliupoliszi szentély
-          kevés irat maradt fenn
-          Imhotep főpap, vezette a piramis építkezéseket
IV.dinasztia
-          a nagy piramisok építőinek kora- a piramisokat NEM rabszolgák építették!!! remélem ezt senkinek nem kell magyarázni…
Sznofru
-          2. v. 3 piramist építtetett
-          Tört piramis Dashurban
-          jelentős kolonizációs tevékenység – 35 új telepet létesített
-          gazdag zsákmánnyal járó hadjáratokat indított Núbiába
Kheopsz
-          a legnagyobb piramis: 146,5 m magas Giza közelében
-          a piramis 20 év alatt készült el
-          ebben a korban még nem ismerték sem a lovat, sem a kereket
-          létrejön a vezíri- tisztség, amit mindig királyi herceg töltött be
-          fontos szerep jutott az „Isten pecsétőreinek”, akik a bányákba indított expedíciókat vezették
-          nagy szerep jutott a közigazgatásban a nomoszbeosztásnak (42)
-          elméletileg egész Egyiptom a fáraó magántulajdonát képezte, de még a IV. din. uralma alatt s létezett magántulajdon
Dzsedefré
-          az első uralkodó, akinek címzésében a „Ré fia” megjelölést találjuk
Khefrén, Mükerinosz
-          piramist építtetett magának Gizában

V.dinasztia (2450-2290)
-          a Nap-kultusz bevezetése – a Héliopoliszi Ré-templom papjainak és a velük kapcsolatban lévő arisztokraták befolyásának növekedését jelentette
-          létrejön a papság külön intézménye
-          a din. első uralkodói alatt jel. napszentélyek épültek – obeliszk
-          fokozatos decentralizáció jellemzi
-          gyengül a kp-i hatalom → a vezírek már nem hercegek, a nomarchések is kevésbé függtek a kir-tól
-          a sírok berendezése jól mutatja az arisztokrácia térnyerését
-          új tisztség: Felső-Egyiptom kormányzója
-          a din. utolsó uralkodója Unisz volt az első, aki sírja falára a halhatatlanságot biztosító papiruszszövegeket

VI.dinasztia (2290-2155)
-          békés évtizedek
-          I. Pepi 53 évig uralkodott
-          szed-ünnep: a fáraók uralkodásának 30. évében rendezték, a fáraó új életre születését szimbolizálta, újrakoronázását jelentette
-          II. Pepi: expedíciókat indított Núbiába. Dél-Palesztina területén hadakozott.
-          utódai alatt  a hatalom meggyengül, összeomlás veszélye

Első átmenet kor: VII-X. dinasztia (2155-2040)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése